Köp och leveransvillkor
Leveranser och lagerstatus
Normal leveranstid är inom 2-7 vardagar efter det att vi har mottagit din beställning. Tänk på att vi skickar inte under röda dagar/storhelger/semestrar (se under kontakta oss/butikens öppettider). Alla beställningar expedieras nästkommande arbetsdag. Vi lagerför det mesta och lagerstatusen i webbshopen uppdateras normalt 1 gång per arbetsdag och kan då visa fel om en produkt säljs slut under dagen. Alla produkter som visas utan lagerstatus betyder att vi eller våra leverantörer normalt alltid har varan på lager. Detta innebär att produkt som visas ”i lager” kan vara slut i butiken, men finns i lager hos våra leverantörer för leverans via webborder. I de fall en vara måste beställas från vår leverantör kan leveranstiden vara längre och du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning. Vi kan inte bli ansvariga att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Skulle en produkt inte gå att leverera så meddelar vi det via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Pris och beställning
För att göra en beställning måste man vara 18 år alternativt ha målsmans godkännande. Svea Fordon förbehåller sig rätten att neka kund ett köp.
Webbshopens priser är inklusive moms – om inget annat anges. Efter att du lagt din beställning i vår webbshop får du ett mail med en bekräftelse på att din beställning är mottagen. Denna orderbekräftelse är preliminär och genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, frakt, leveranstid, väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand och om en vara inte kan levereras inom normal leveranstid eller om varan har utgått kontaktar vi dig innan leverans.
Frakt och leverans
Gäller vid webborder
Vi har fasta priser på våra leveranser, oftast så är fraktpriset minst det dubbla, men Svea Fordon tar mellanskillnaden.
Fraktfritt gäller inte på:
– Större ATV där leveransvägen inte har fast förbindelse med fastlandet (t ex. Öar) eller inom 10 mils radie från Sveas butik
– Mopedbilar
– Bilar
– Större vagnar, trailers och utrustning
– Båtar
– Ej lagerhållna utombordare
– Stora skrymmande kollin
– Ej lagerhållna varor som måste beställas hem
Vid köp av flera olika varor som inte är under kategorin fraktfritt så blir du endast debiterad för en fraktkostnad, t.ex. ATV 3495: -, utombordare 1500: – = 4995: – men du betalar endast 3495: -.
OBS! Frakt för ö-leveranser kan inte räknas ut i systemet, vi kontaktar er för en prisuppgift.
Vi levererar för nuvarande enbart i Sverige.
Beställningar upp till 20kg levereras med DHL Service point. Det innebär att godset anländer till ett DHL serviceställe. Det är t.ex. en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort. När godset ankommit till servicestället skickas ett sms till din mobiltelefon, har du inte angett ett mobilnummer så skickas en avi ut per post, tänk på att det oftast tar någon extra dag. Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna servicestället.
Stora paket skickas med olika fraktbolag som t.ex. DHL, Schenker, DSV, Bring m.m. direkt hem till dig och tar 3-20 arbetsdagar. Vi ber alltid fraktföretaget ringa dig innan leverans då alltid leveranserna sker under dagtid på vardagar!
Skadat gods
Skulle du upptäcka vid utlämningsstället att din vara under transporten till dig fått en skada som kan ha påverkat innehållet så ska du inte ta emot försändelsen. Gör istället en reklamation direkt hos utlämningsstället och be dem returnera varan till oss tillsammans med anledningen till returen. Kontakta oss sedan på info@sveafordon.se för att anmäla returen.
Ej utlösta order
Vi spårar IP-nummer på falska beställningar.
Varor som skickas till ett utlämningsställe ligger kvar i upp till 7-14 dagar innan de skickas tillbaka till oss. Outlösta paket debiteras med 395:-. Kostnaden faktureras i efterskott. Sker inte betalning inom utsatt tid så vidarebefordras alltid kraven till inkasso.
Om personer under 18 år beställer saker utan att hämta ut paketet håller vi vårdnadshavare ansvariga för beställningen, får vi inte in den via faktura går den omgående till inkasso.
Returer/byten/återköp
Du har som kund hos oss, i enlighet med distansförsäljningslagen, alltid rätt att ångra eller byta en eller alla varor i din beställning inom 14 dagar från att du mottagit ordern.
Vid returer eller byten står du som konsument för returfrakten tillbaka till oss. Svea Fordon skall senast 14 dagar efter att du mottagit din order skriftligen via e-mail på info@sveafordon.se mottagit din bytes eller returförfrågan. Senast 7 dagar efter att denna förfrågan har besvarats skall varorna skickas tillbaka till oss.
Vid återköp står du som konsument för den hela faktiska returfrakten.
I enlighet med uppdateringen av distans och hemförsäljningslagen som trädde i kraft den 2014-06-13 så gäller nya regler för utnyttjandet av ångerrätten vid distanshandel.
Den nya lagen gör skillnad i att du som konsument nu har rätt att returnera en vara även om denna varit använd i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att säkerställa att varan som beställdes är densamma som levererades. Vid nyttjandet av denna rätt har SveaFordon / Sv.Fordonsgruppen i Sv AB i form av säljare rätt att ta ut en ersättning som bestäms av Svea Fordon för varans värdeminskning i det fall detta föreligger.
För att förenkla hanteringen av returer och byte både för dig som kund samt för oss som säljare samt undvika eventuella tvister så väljer Svea Fordon att ha som policy och service för dig som kund att om nedan punkter uppfylls vid retur eller byte så kommer inte något avdrag för värdeminskning ske. Uppfylls däremot inte punkterna nedan så kommer Svea Fordon i de fall detta anses nödvändigt att nyttja sin lagliga rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Denna ersättning varierar från fall till fall och meddelas konsumenten innan eventuell återbetalning sker.
Riktlinjer för retur/byten/återköp för att undvika avdrag för värdeminskning:
– Om varans förpackning är återförslutnings bar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan.
– Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
– Bytes / Ångerförfrågan har mottagits av oss inom 14 dagar från att du hämtat ut försändelsen. Du har därefter 7 dagar på dig att se till att varorna når oss.
– Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja.
– Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
– Elektriska produkter i plomberad förpackning får ej ha fått sin plombering bruten.
Observera: Svea Fordon har inte öppet köp eller ånger/bytes rätt på registrerade fordon, båtar, utombordare, specialbeställningar, trim delar samt rea och kampanj varor!
Är du osäker vid beställning över nätet – välkommen in till vår butik så kan du känna, klämma och provköra! Vi vill att du alltid skall vara nöjd med ditt nyförvärv.
Returer som skickas mot efterkrav/postförskott eller till ett utlämningsställe löses inte ut.
Felbeställningar
Har du beställt varor du inte kan använda p.g.a. omständigheter inte Svea Fordon kan råda över t.ex. att reservdelar/tillbehör/m.m. inte passar just ditt fordon kan varorna returneras. Dock gör vi avdrag på varornas pris med 30% innan återbetalning sker och kunden står för returfrakten. Kontrollera därför noga att varorna verkligen passar ditt fordon. Är du osäker? Kontakta oss innan du beställer.
Reklamation
Svea Fordon tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer. Vi åtar oss naturligtvis att byta eller reparera felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad för kunden. Synliga fel ska anmälas direkt till chauffören eller till utlämningsstället. Lös i sådana fall inte ut paketet. Dolda fel måste anmälas till oss inom 3 arbetsdagar efter leverans.
För att göra en reklamation ber vi er att kontakta oss på info@sveafordon.se och beskriva felet på varan. Vi återkommer därefter till er med besked om hur vi går vidare i ärendet. Är det frågan om en reklamation som vi bedömer kan vara godkänd tar vi tillbaka varan till oss för vidare utvärdering och återkommer efter det med ett definitivt besked. Vid reklamation som bedöms som möjligtvis godkänd står Svea Fordon för fraktkostnader tillbaka till oss. Är det frågan om en godkänd reklamation kommer vi i första hand att försöka avhjälpa felet, går inte det kommer du att ersättas med en ny vara. Vill du så kan du i detta skede byta din vara mot en likvärdig produkt. Kan vi inte avhjälpa felet eller ersätta dig med en ny likvärdig vara kommer vi att återbetala dig för varan. Tänk på att om du skall göra en reklamation på en vara skall detta göras snarast efter att du mottagit varan. Har du valt att betala din order med faktura så ber vi dig betala fakturan innan den förfaller för att undvika förseningsavgifter. Blir din reklamation godkänd och vi inte kan ersätta dig med en ny vara återbetalas du i efterhand. Alla retur frakter skall beställas av oss och returer som skickas mot efterkrav/postförskott eller till ett utlämningsställe löses inte ut.
Retur adress är:
SVEAFORDON
Vendelsövägen 1
136 44 Handen
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.
Garantier
Vi har normalt sett 12 månaders garanti mot material- eller fabrikationsfel på våra produkter om inget annat anges. För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Vid alla garantiärenden måste kvitto på inköpet uppvisas
Registrerade ATV -1, 2 eller 3 års garanti
Maskinen kan lämnas in för reparation hos alla märkes godkända auktoriserade verkstäder i Sverige.
Maskinen måste vara inlämnad för service enligt serviceplan på märkes auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Vid alla garantiärenden måste kvitto på maskinen och stämplad service bok uppvisas.
Barn och lek maskiner -6 månader
Maskinen kan lämnas in för reparation hos alla märkes godkända auktoriserade verkstäder i Sverige. Maskinen måste vara inlämnad för service enligt serviceplan på märkes auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Vid alla garantiärenden måste kvitto på maskinen och stämplad service bok uppvisas
Aluminiumbåtar
Siljan Marin -6 månader mot fabrikationsfel
Oskwig – från årsmodell 2014 så har vi 3 år
Kimple – från årsmodell 2014 så har vi 3 år
Vid alla garantiärenden måste kvitto på inköpet uppvisas
Tohatsu båtmotorer
3 år för tidigare årsmodeller
5 år från årsmodell 2014
Motorn måste vara inlämnad för service enligt serviceplan på auktoriserad Tohatsu verkstad för att garantin ska gälla.
Lämnas in för service och reparation hos alla godkända Tohatsu auktoriserade verkstäder i Sverige.
Vid alla garantiärenden måste kvitto på motorn och stämplad service bok uppvisas
Modifiering av fordon och utombordsmotorer
Vid trimning av din motor upphör motorgarantin att gälla. På trim delar som monteras på egen hand lämnar vi ingen garanti. Vid montering av tillbehör utan rätt kunskap så upphör garantin att gälla. Har ett fordon modifierats upphör garantin omgående att gälla.
Montering
Vi levererar alla våra ATV/Fyrhjulingar samt utombordsmotorer leveransklara, dvs. monterade, leveransservade och provkörda, du som är vår kund behöver bara teckna en försäkring och fylla upp med bränsle.
Trädgårdsmaskiner samt utrustning är leverans och säkerhetskontrollerade innan leverans.
Alla våra vagnar levereras omonterade. Är du ovan på att meka så rekommenderar vi att du har en kunnig person till hjälp.
Tillbehör monteras av kund själv om inte beställning av montering har beställts vid t.ex. samköp av ATV, båt, mm
Tänk på att en viss inkörningsperiod kan behövas – läs den bifogade service och instruktions blad som alltid medföljer vid köp av ovanstående produkter när du handlar av oss. Dessa värde handlingar skall alltid uppvisas och stämplas vid service/reklamation – förvara dessa säkert!
Vid webb order påvisar kunden att den är kapabel att informera sig om beställda produkters korrekta användning, säkerhetshantering och skötsel genom produkternas bifogade instruktionsmanualer och support genom vår kundtjänst.
Du kan välja mellan följande betalningsalternativ när du handlar i vår webbshop. OBS! Vi erbjuder även flera olika betalningsalternativ när du handlar i vår fysiska butik!
Betalningsvillkor i webbshopen
Betalning av varor sker med:
– K-kort, vi tar alla Mastercard och Visa kort. Vi använder oss av DIBS = Säker betallösning!
– Delbetalning, med möjlighet att dela upp betalningen via Klarna.
– Förskottsbetalning, vi skickar varorna när pengarna har blivit registrerade på vårt konto, kan ta upp till tre arbetsdagar innan betalningen registreras.
Avbetalning/Delbetalning
Genom vårt samarbete med Klarna kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot avbetalning. En sedvanlig kreditupplysning sker och vid beviljad ansökan så tar Klarna ut sedvanliga kostnader för krediten – läs villkoren vid ansökan!
Grundkraven är följande:
Du har fyllt 18 år
Du har minst 150 000 kr i årsinkomst
Du har inga betalningsanmärkningar
Återbetalningar
Ev. återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto. Vi måste få namn på din bank, clearing nummer och kontonummer för att kunna återbetala dina pengar. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.
Personuppgifter
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter.
Det gäller även E-postadresser ni lämnar till oss. Däremot lagras alla E-postadresser i vår databas när du registrerar dig vilket innebär att du som kund kommer få vårt nyhetsbrev, kampanjer samt Svea Gold Member erbjudanden.
Vår målsättning är att hitta lösningar så att både du som kund och vi som säljande företag skall bli nöjda!
Undrar du något – tveka inte att kontakta oss!
Tack för förtroendet att du handlar av oss & glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev, – alltid bra erbjudanden hos oss.
Integritetspolicy för Svenska Fordonsgruppen i Sverige AB
Uppdaterad 2018-05-22
Gäller Svenska Fordonsgruppen i Sverige AB (org. nr. 556666-2424) och sveafordon.se
Denna integritetspolicy gäller från och med den 25 maj 2018 och ersätter alla tidigare versioner.
Innehåll
Integritetspolicy för Svenska Fordonsgruppen
1. Allmänt
På Svenska Fordonsgruppen värnar vi om din personliga integritet. I denna integritetspolicy informerar vi om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor, registrerar ett konto via någon av våra webbsidor, köper våra produkter eller tjänster, eller när du på annat sätt är i kontakt med oss. I den här policyn hittar du även information om vilka rättigheter du har gällande hanteringen av dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.
Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy för att återspegla förändringar i vår verksamhet, på våra webbplatser eller tjänster, eller gällande lag. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen.
Kontakta oss gärna om du har frågor eller synpunkter.
2. Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt (med eller utan andra uppgifter) kan kopplas till dig, t.ex. namn, personnummer, IP-adress eller köphistorik.
Alla former av åtgärder med personuppgifter är personuppgiftsbehandling, till exempel insamling, registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, läsning, användning, utlämning, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter, sammanställning eller samkörning, blockering, radering eller förstöring.
3. Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Svenska Fordonsgruppen i Sverige AB (org. nr. 556666-2424) Vendelsövägen 10, 136 44 Haninge är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av bolaget och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
4. Hur samlar vi in personuppgifter?
När du besöker våra webbplatser som inloggad kund, köper våra produkter eller tjänster eller på annat sätt är i kontakt med oss samlar vi in personuppgifter såsom fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsuppgifter, köp-, order- och användningshistorik, IP-adress och annan ärenderelaterad information, t.ex. information som du lämnar vid kontakter med vår kundtjänst.
Vi kan även komma att samla in och uppdatera dina adressuppgifter via tredjepartstjänster för betalningslösningar, adressuppdateringar samt uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker och andra finansiella institut.
5. Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?
a) För att kunna hantera beställningar och köp Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Leverans av en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans).
– Identifikation och ålderskontroll
– Hantering av betalning (inklusive analys av möjliga betallösningar vilket kan innefatta en kontroll gentemot betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag.
– Adresskontroll mot externa källor, t.ex. DIBS, Klarna eller liknande
– Hantering av reklamations- och garantiärenden
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Personnummer
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Betalinformation (t.ex. kortnummer, transaktionstidpunkt, kortinnehavare)
– Betalningsformation
– Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
– Orderinformation
– Användaruppgifter för Mitt konto (endast medlemmar)
– Din korrespondens
Laglig grund:
– Fullgörande av köpeavtal. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet.
Lagringstid
– Tills dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden.
b) För att kunna administrera medlemskap och ”Mitt konto”
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Ge behörighet att logga in
– Säkerställa identitet och ålder
– Upprätthålla korrekta och uppdaterade uppgifter
– Möjligheten för dig att följa dina köp och betalningshistorik
– Möjligheten för dig att spara favoriter och liknande underlättande åtgärder
– Hantering av dina kundval (t.ex. din profil och dina inställningar)
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Personnummer
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Användarnamn och lösenord
– Orderhistorik
– Betalningsinformation
– Inställningar avseende din profil och dina personliga val
Laglig grund:
– Fullgörande av avtal. Behandlingen är nödvändig för att skapa och administrera dina medlemssidor i enlighet med medlemsvillkoren och därigenom för att fullgöra vårt avtal med dig.
Lagringstid
– Tills att du avslutar ditt konto. Om ditt medlemskap har varit inaktivt i 36 månader raderar vi ditt konto och tillhörande information, förutsatt att du inte har några skulder till oss. Med inaktivitet menar vi att du inte registrerat ett köp.
c) För att kunna hantera kundtjänstärenden
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Kommunikation och besvarande av frågor till kundtjänst via telefon, mejl eller i digitala kanaler (inklusive sociala medier)
– Identifiering
– Utredning av klagomål och supportärenden (inklusive teknisk support)
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Personnummer
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Användaruppgifter för Mitt konto (endast medlemmar)
– Din korrespondens
– Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål
– Tekniska uppgifter om din utrustning
– Användaruppgifter för Mitt konto
Laglig grund:
– Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden.
Lagringstid
– Uppgifterna behandlas till dess att kundserviceärendet har avslutats och för en tid om 12 månader därefter i syfte att kunna ge bättre kundservice vid eventuellt förnyat ärende.
d) För att kunna fullgöra rättsliga förpliktelser (t.ex. avseende krav i bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet samt skydd av personuppgifter i IT-system)
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Sådana förpliktelser kan t.ex. avse krav avseende produktansvar och produktsäkerhet såsom framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t.ex. vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av bokföringslagen eller penningtvättslagen och kan hänföras till en enskild individ.
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Personnummer
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Din korrespondens
– Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt
– Användaruppgifter för Mitt konto (endast medlemmar)
– Betalningshistorik
Laglig grund:
– Rättslig förpliktelse.
Lagringstid
– Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag.
e) För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Utreda eller förhindra bedrägerier eller andra lagöverträdelser genom t.ex. incidentrapportering i butik.
– Förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt ett företags användarvillkor.
– Skydda och förbättra företagets IT-miljö mot angrepp och intrång
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)
– Personnummer
– Videoinspelningar från kamerabevakning
– Data rörande enheter som kunden använder och inställningar, t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform.
– Uppgifter om hur våra digitala tjänster används
Laglig grund:
– Fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger) alternativt berättigat intresse. Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
Lagringstid
– Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter.
f) För att kunna hantera bokningar av tjänster (t.ex. service av produkter) Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Mottagande av bokningar, om- och avbokningar
– Utskick av bokningsbekräftelser
– Kommunikation kring bokningen
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer)
– Ev. anteckningar du själv väljer att lämna
Laglig grund
– Fullgörande av tjänsteavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt tjänsteavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig tjänsten.
Lagringstid
– Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter.
g) För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar och event
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Kommunicera med deltagare som deltar i en tävling som arrangeras av företaget
– Kommunicera med deltagare innan och efter ett event (t.ex. bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar).
– Identifiera deltagaren och kontrollera deltagarens ålder
– Utse vinnare och förmedla vinster
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Personnummer eller ålder
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Uppgifter lämnade i tävlingsbidrag
– Uppgifter lämnade i utvärderingar av event
Laglig grund:
– Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera ditt deltagande i tävlingar och/eller event.
Lagringstid
– Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter.
h) För att kunna marknadsföra produkter och tjänster
Personuppgifter behandlas för att möjliggöra följande:
– Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar, spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder förenklar din köpupplevelse.
– Skicka direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation samt via post, inklusive erbjudanden från samarbetspartners till befintliga kunder.
– Utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event
De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
– Namn
– Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post, telefonnummer)
– Ålder
– Bostadsort
– Uppgifter om genomförda köp
– Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)
Laglig grund:
– Fullgörande av avtal för kunder med Mitt konto
– Intresseavvägning för mottagare av nyhetsbrev och besökare på webbplatser
Lagringstid
– För fullgörande av avtal: Tills att du avslutar ditt konto.
– För intresseavvägning: Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter.
6. Hur länge sparar vi uppgifter om dig?
Dina personuppgifter sparas endast så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål under punkt 5 i denna integritetspolicy.
7. Delar vi personuppgifter?
Vi delar endast dina personuppgifter när detta är ett lagkrav eller i övrigt då det är tillåtet enligt lag. Vi kan i vissa fall använda oss av personuppgiftsbiträden som hjälper oss med marknadsföring eller för att handlägga avtal och beställningar, t.ex. speditions- och logistikföretag, bank- och kreditkortsföretag eller leverantörer inom marknadsföring. I sådana fall har vi ingått ett avtal för personuppgiftsbiträdet som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter. När vi delar med oss av dina uppgifter kommer dessa att användas för samma ändamål som vi från början samlade in dem för.
Vi minimerar överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES. I de fall sådant sker, t.ex. vid systemmässig support och underhåll, sker det enligt särskilt högt ställda krav och avtal.
Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga, såsom myndigheter eller företag som erbjuder självständiga betallösningar eller allmänna varutransporter. Dessa företag styr själva hur informationen ska behandlas i enlighet med sin integritetspolicys.
8. Kan barn använda våra tjänster?
Våra webbplatser och tjänster är inte riktade till barn under myndighetsåldern. Vi samlar inte medvetet in information, inklusive personuppgifter, från barn eller andra personer som inte har laglig rätt att använda våra webbplatser och tjänster. Om vi får veta att vi har fått in personuppgifter från ett barn under myndighetsåldern raderar vi dem, om inte lagen kräver att vi sparar dem. Kontakta oss på info@sveafordon.se om du tror att vi har samlat in information om ett barn under myndighetsåldern av misstag.
9. Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi vidtar nödvändiga legala, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter från att manipuleras, gå förlorade eller förstöras eller att obehöriga får tillgång till dem. Våra säkerhetsrutiner uppdateras i takt med att tekniken utvecklas och förbättras.
10. Sociala medier
För närvarande kan du följa oss via olika sociala medier, bland annat Facebook och Instagram. På dessa konton ansvarar vi endast för eventuella personuppgifter som vi själva publicerar eller kan påverka publiceringen av.
11. Hur använder vi cookies?
Information om hur vi använder cookies finns på vår informationssida om cookies. Du kan också läsa mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbsida, www.pts.se.
12. Vilka rättigheter har du?
I enlighet med GDPR har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter
Tillgång till dina personuppgifter (s.k. registerutdrag)
Du har rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter via ett registerutdrag. Eftersom det är viktigt att vi inte lämnar ut dina personuppgifter till någon annan, måste en begäran om registerutdrag göras skriftligen och undertecknas av dig. Ladda ner blankett för begäran om registerutdrag från sveafordon.se/integritets-policy. Vi besvarar din förfrågan utan onödigt dröjsmål och som senast inom en månad.
Rättelse av personuppgifter
Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Du har själv möjlighet att logga in på ”Mitt konto” och rätta felaktiga uppgifter, alternativt kontakta vår kundtjänst.
Radering av dina personuppgifter
Du kan begära radering av dina personuppgifter, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med gällande lagar och regler.
Begränsning av behandling
Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Du har även rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Det innebär att du har rätt att säga nej till nyhetsbrev och andra marknadsföringsutskick från oss. Om du invänder mot marknadsföring kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål.
Dataportabilitet
Du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.
13. Hur kontaktar du oss lättast vid frågor om dataskydd?
Om du har frågor kopplat till dataskydd och integritet eller anser att vi hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid kontakta oss via vår kundtjänst på info@sveafordon.se eller 08-120 244 10.
14. Klagomål till tillsynsmyndighet
Den som anser att det förekommer felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten, som är ansvarig för tillsyn enligt gällande dataskyddslagstiftning.